Wrońska, A; Bochenek, M; Polak, Z; Silicki, K; Chrzanowski, M; Brochwicz, U; Kruk T.J; Lizut, J
Internet stał się trwałym elementem funkcjonowania placówek oświatowych. Wykorzystywany jest przede wszystkim w procesie nauczania, ale coraz częściej także jako element działania i funkcjonowania organizacyjnego oraz administracyjnego placówki. Do niedawna traktowany jako nowość, dziś jawi się nie tylko jako stały, ale także niezbędny element funkcjonowania szkoły. Gwałtowna ekspansja sieci, coraz większa jej obecność w edukacji i w procesach komunikowania, w naturalny sposób nie szły w parze z tworzeniem zasad, procedur i norm postępowania. Należy zauważyć, iż rozwojowi sieci towarzyszy pojawienie się w Internecie niebezpiecznych zjawisk i przestępczości. Możemy mówić o przenoszeniu się negatywnych zjawisk ze świata realnego do sieci, jaki i o tworzeniu się całkiem nowych kategorii zjawisk niekorzystnych i przestępstw. Mamy do czynienia zarówno z zagrożeniami o charakterze technicznym, jak i społecznym. Te pierwsze to między innymi wykradanie danych, blokowanie dostępu, wszelkiego rodzaju szkodliwe programy komputerowe, takie jak niszczące zasoby lub przejmujące kontrolę nad komputerami użytkowników. Zagrożenia o charakterze społecznym wiążą się przede wszystkim z pojawianiem się w sieci niebezpiecznych i nielegalnych treści. Mówimy tu między innymi o: cyberprzemocy, groomingu, sekstingu, hejtingu, pornografii dziecięcej, treściach rasistowskich i zachęcaniu do samobójstw.